Sunday, December 20, 2009

SeLangKAh TaPAk KE HAdaPAn

selangkah tapak ke hadapan..

alhamdulillah,arini tamat satu ari aku mengikuti kursus kawin..huhh..kt MAHLIGAI FIRDAUS,Setiawangsa..ok laa n not bad gak laa tempat dia..aku cube untuk menjadi manusia yang bersyukur dengan apa yang ada dan ketentuan..awai2 tu agak mengantuk jugak la..mcm2 citer pernceramah ni bukak,kena layankan dan take note ape yg patut..apsai esok2 kang aku tk tahu laa bila nk memanjat ke tangga yang seterusnya.
terbukak banyak jugak laa minda aku tentang isu rumah tangga ni,bukannya satu perkara yang boleh dibuat main2.hhuhuhuhu..

baru lah banyak aku mengerti tentang pengorbanan seorang IBU dan AYAH dalam mendirikan satu institusi kekeluargaan..tanggungajawab,amanah,pengorbanan,suka-duka dan bab2 len lagi sperti CARI GALI..lastnye pernceramah agak mencuitkan jugak laa hati aku sedikit sebnyak..asai Kelantan,then agak muda..memangs onok laa bile dengar dia bercerita tentang isu rumah tangga ni..memang xde kaber langsung..banyak kali gak dia menyebut perkataan CREATE memori2 indah dalam berumah tangga ni..tpi bile dia speaking kelate dia jadi KELIT laa..huhuhuh..menusuk kalbu dan jiwa jugak laa ape yang aku dapat arini..dan paling mengingatkan aku adalah kedua2 orang tua aku..ayah dan emak..barulah aku nampak bagaimana diorang berdua menyesuaikan dan memeprlengkapkan diri antara satu sama len sampaila diorng meninggal dunia..alhamdulillah,berjaya gak diorang membesarkan aku tiga beradek sampai kami jadi ape yang kami jadi sekrg.

Memang mengujakan aku laa apbila nak melangkah ke alam rumah tangga ni,insyaallah sebahagian dari agamaku akan sempurna apabila aku mendirikan rumah tangga ni..dn pembahagian sepauh dari jiwaku ini kepada seorang insan yang bernama wanita,Isteri dan Ibu kepada bakal anak2ku nanti..insyaallah..segalanya akan menjadi yang terbaik buat diriku nanti..

Dan satu lagi kejadian yang mengejutkam aku petang tadi di waktu mahgrib..time tgah driving kt MRR2 td aku nampak stu pakcik yang bawak moto roda 3 ni sebijik mcam arwah ayah aku..memang terkejut giler r..dua kali aku berenti selepas potong dia nk pastikan btol2..sekali nampak memang sebijik la..
bila kali ke 3 aku nak benti n kejar pakcik tu dh x sempat..niat nak tanye name n sedekah amcam awek aku cadangkan..tpi x sampai hajat aku itu,
huhuuhu..memang satu kejadian yang agak mengejutkan diri aku ini..
entahlah aku dh terpikir dh semenjak dua menjak ni..harijadi dia pon dh x lame gi..sekrang genap 2 thun satu bulan dia pegi..memang aku rindu sangat ngan arwah ayah..dia pegi secara tiba2..memang aku agak tak bersedia semasa permergiannya..
semoga Rohmu diberkati dan segala dosa-dosa mu selama ayah hidup dimuka bumi ini diampunkan oleh Allah SWT yang Maha Pemurah lagi MAha Penyayang..insyaallah Ayah..
AL-Fatihah

No comments: